Tuesday, January 18, 2011

Aiman~

Lapar..
Tetiba jek teringin nk menjamu selera dan makan barat.Lalu aku menapak ke restoran western berhampiran.
Masuk.
Duduk.
5 saat kemudian...
"Selamat datang. Boleh saya ambil pesanan?"
Comel.
"I want chicken chop with black paper sauce and chocolate blended."
Pergh..Speaking kot!
"Dats all?"
Huh,speaking gak mamat neh. Xnak kalah~
5 minit kemudian..
"This is your order."
"Terima kasih."
Apa lagi tunggu? aku bedal la dengan penuh nikmat. Sedap gak makanan kt sini tp xdak sapa pon kt sini. Baru aku prasan aku jek customer restoran neh. Lantak ah.
"Kak."
Baju blaus putih ku ditarik perlahan. ARGHH. Pantang bila aku makan ada jek makhluk yg menganggu. Neh yg hangin satu badan neh.
"Kak."
"Aku pusing dgn niat nk sound makhluk neh. Kelihatan budak comot yang menganggu santapan aku.
"Kak, bagi saya duit. Saya lapar."
Mati amarah aku. Kesian pulak aku tgk bdk neh. Aku jeling cashier di kaunter. Lalu aku capai handbag Guess aku. Aku meraba2 mencari sesuatu. Ku jeling lagi cashier di kaunter.
"Adik ikut abang main di luar ye."
Mungkin waiter td tahu aku tidak suka akan situasi sebegini.
"Xpe, bia jekbudak niekt sini."
Dia jeling cashier di kaunter. Cashier tu angguk je. Dia pon blah. Aku pon keluarkan sapu tangan dr beg aku lalu aku lap muka budak comot ni.
"Adik, ikut kakak pg cuci tangan dan muka dulu ye."
Budak tu ikut ja arahan aku. Lepas tu kami kembali ke meja makan.
"Adik nama apa? Mana mak ayah adik?"
"Aiman. Mak dgn ayah dah xda."
"Kak, nak duit."
"Aiman lapar?"
Aiman sekadar mengangguk.
"Aiman nk makan apa?"
Aiman pandang sekeliling.
"Aiman xtahu."
Fikir seketika.
" Waiter. Saya nak hidangan ni."
Tangan ku menunding ke pd hidangan happy meals. Gabungan fries, Ayam goreng, sosej, nugget serta bun.
" Dengan chocolate blended."
10 minit kemudian..
"Cik, ini bill. Bayar di kaunter."
Aku tenung bil tu agak lama. Rm 47.40 sen. Aku bangun diikuti Aiman. Berjalan ke kaunter. Purse Guess di buka.
RM 30 dalam beg duit.
Mati.
Aku tengok Aiman.
Aiman tengok aku.
Aku hulurkan kad kredit abah aku. "Abah, pinjam duit ye."monolog sendirian.
" Ok cik, tanda tangan di sini."
Aku sign.
"Terima kasih, datang lagi!"
"Aiman nk pg mana lepas neh?"
"Aiman nk balik."
"Kakak anta ye."
" Xboleh. Nnti abang Aiman marah kalau Aiman bawa balik orang yg Aiman xkenal ke umah."
Cis! Budak 4 tahun neh. Kau dah 'pau' aku pastu cakap aku neh orang yang xdikenali. Lahanat.
Tetap senyum.
"Umah Aiman kt mana?"
"Xboleh cakap."
"Xpe la. Aiman balik umah ati2 ye."
Aiman angguk lalu menghulurkan tangan nya.
"Nak duit ke budak neh." Monolog dalam hati.
Aiman capai tangan aku then salam. Terkesima seketika.
"Terima kasih kak. Aiman sayang kak."
Aiman berlalu pergi. Aku masih kaku. Mata ku masih memerhati Aiman berlalu.
"Selamat jalan Aiman." Bisik ku sendirian. Lalu berlalu pulang~



Suatu ketika di rumah..
"Eh, macam mana boleh org guna kad kredit abah time kad kredit abah ilang?"
Aku senyum sendirian~


No comments:

Post a Comment